aids är massmord.

hittade denna fina artikel från aftonbladet och ett fint klipp från youtube om den nya kampanjen "aids är massmord"

Massmördare ska rädda liv



Men den kontroversiella aids-kampanjen kritiseras

Paret har sex i ett mörklagt sovrum.

I slutscenen ler mannen ett ondskefullt leende mot kameran.

Han är Adolf Hitler.

En tysk reklamfilm mot spridingen av aids har tagit hjälp av historiens värsta skräckfigurer.

I filmen befinner sig en ung kvinna och en man en het scen i ett dunkelt sovrum. Först i slutscenen avslöjas mannens identitet: Adolf Hitler.

”Skräckpropaganda”

– Jag såg själv reklamfilmen i går. Den är oerhört kränkande för dem som lever med hiv, säger Lars Lindberg, informatör vid Riksförbundet för hivpositiva.

Meningen är att reklamfilmen ska få unga människor att använda kondom. Förutom Hitler finns reklamaffischer med Saddam Hussein och Josef Stalin i sexscener med samma budskap.

Budskapet är ”aids är massmord”.

– Den påminner mer om skräckpropaganda vi såg i början på 80-talet när aids var en sjukdom med dödlig utgång, säger Lars Lindberg.

Väcker debatt

I dag är läget annorlunda och nu kan majoriteten av dem som drabbats av hiv leva ett långt liv med hjälp av bromsmediciner.

Den kontroversiella reklamfilmen har redan blivit internationellt uppmärksammad på nätet, trots att den inte kommer att börja visas i Tyskland förrän nästa vecka.

Det är tyska organisationen Regenbogen e. V. som bett reklambyrån Das Comitee att ta fram filmen.

– De ville ha en film som visar att aids fortfarande är ett hot. I Tyskland är Hitler det fulaste ansikte du kan använda för att beskriva ondska, säger Hans Weishäupl vid reklambyrån till The Telegraph.

– Vad den gör är att peka ut hivpositiva som massmördare som medvetet sprider sjukdomen, säger Lars Lindberg.

De är inte bara hiv-organisationer som reagerar på reklamfilmen. Catt Olsson jobbar inom reklambranschen och ligger bakom de populära MQ- kampanjerna som använt flera kändisar.

– Den är verkligen en kontroversiell film men jag tror att man måste ”ta i” i en sådan här fråga. Reklammakarna lyckats att väcka debatt och det är bra, säger hon.

Catherina Barnard

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5750728.ab

här är reklamfilmen från youtube



ska bli kul och se hur kampanjen går och vad den får för kritik.
vad tror du?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0